Inbraak werende beglazing

Er zijn veel misverstanden over glas. Draadglas zou sterker zijn dan gewoon enkel glas. Een vakje van draadglas is net zo sterk als een deel van gewoon glas. De ruit breekt snel maar er zal nauwelijks versplintering plaatsvinden. Draadglas is bedoeld om persoonlijk letsel tegen te gaan, en niet om inbraak vertragend te zijn. Men vreest ook dat er een gat in het glas gesneden kan worden, en de inbrekers op deze wijze binnen kunnen komen. Dit is technisch niet mogelijk, ook al menen mensen dit zelf gezien te hebben bijvoorbeeld in een film.  Men moet niet alles moet geloven wat in een film gebeurt: je kunt geen gat in een ruit maken zonder aan de andere zijde de breuklijn te breken. Bij enkele beglazing gaat dat niet, en al zeker niet bij dubbele beglazing. Glas wordt namelijk gebroken aan de andere zijde, precies waar de kras zit. Omdat de ruit daar een fractie dunner is, breekt de ruit langs de kras. Je kunt er wel een gat in maken, waar je je hand doorheen kunt steken, maar om een raam te openen heb je echter een voorwerp nodig. Er kan ook een steen door de ruit worden gegooid. Een ander hardnekkig misverstand is de afschrikkende werking van  dubbelglas of isolatieglas (Thermopane) door de enorme klap als deze ingeslagen wordt. Dit is voor een deel een fabel. Wat betreft het knallende glas: eind ‘60er  en begin ‘70er  jaren van de vorige eeuw vulde men de glasspouw met een gas. Ruiten aan de zuidzijde van een pand klapten er vanwege de hitte wel eens uit door de overdruk die ontstond tussen de glasplaten, met als gevolg een enorme klap. In 1973 werd het gas vervangen door stilstaande lucht, dit is zo gebleven tot op de dag van vandaag. Bij het inslaan van dubbel glas wordt er nauwelijks méér geluid geproduceerd dan bij een enkele ruit, omdat de ruiten direct achter elkaar zijn geplaatst. Het maakt net zoveel geluid als twee enkele ruiten. Wel is het zo dat de scherven in het verlijmde kader blijven hangen, waardoor het maken van een mangat wordt bemoeilijkt en bovendien veel tijd kost. Volgens statistieken komt inbraak via het glas niet vaak voor. Dat is ook onze ervaring, maar áls het gebeurt is de reden het maken van een handgat, om via de kruk het raam of de deur te openen. Wilt u meer weten, bel ons, we adviseren u graag.

Slag-werende beglazing / Veiligheidsglas

Veiligheidsglas is een breed begrip, waar ook letsel vertragend glas onder valt. veiligheidsglas bestaat uit twee ruiten met een kunststof tussenlaag, die er voor zorgt dat bij ruitbreuk de twee glasplaten aan elkaar blijven hangen. Deze ruiten vindt u bij winkeldeuren of glaswanden in openbare gebouwen. Maar ook in uw auto zit een dergelijke ruit. U kunt het zien aan de barst die ontstaat als het glas hard met een voorwerp wordt geraakt. Slagwerende beglazing is in diverse klassen te verkrijgen. Hoe hoger de klassenaanduiding hoe slag werender het is. Normering is de EN 356 en heeft 8 klassen: P1 t/m P8. Hoe hoger de aanduiding, hoe dikker het glas en hoe meer folies er in zijn verwerkt. PVB folie (polivinylbutyral) is 0,38 millimeter dik. Hoe dikker het glas, hoe zwaarder de ruiten zijn. Het is belangrijk te letten op de raamconstructie, deze moet het toegepaste glas kunnen dragen. U kunt tussen de glasplaten in ook polycarbonaat in plaats van PVB (polyvinylbutyral) verwerken. Deze oplossing is extreem slag-werend.

Kogelwerende beglazing

Bij sommige van onze klanten is dit type glas van toepassing. Kogelwerende beglazing is vergelijkbaar met  slag werende beglazing, maar bestaat uit meerdere lagen die worden afgewisseld. Het type aanduiding is BR 1 tot BR7, SG1 of SG2. We gaan verder niet in op deze materie vanwege het benodigde maatwerk.

Polycarbonaat

Polycarbonaat is een slag werende kunststof, verkrijgbaar als plaat materiaal. U vindt dit materiaal bijvoorbeeld in vliegtuigramen en helikopterkoepels. Dit materiaal is in diverse diktes te verkrijgen. De meest gangbare diktes voor woning of bedrijfstoepassing zijn 6 of 8 millimeter. In bijna alle gevallen  worden deze in aluminium kaders gemonteerd en kunnen gebruikt worden als achterzetramen. Deze worden tegen de bestaande vleugel of kozijn geschroefd. Ook in dit product zijn diverse variaties te verkrijgen. Het wordt veel gebruikt bij glas-in-loodruiten en bij raampartijen die onder de monumentenzorg vallen, waarbij je niets mag wijzigen.
Background image
img img img img img img